Egy felfedezetlen, kilencedik bolygó rejtőzhet a Naprendszerben

Egy felfedezetlen, kilencedik bolygó rejtőzhet a Naprendszerben Tech-Tudomány

2016-ban Konstantin Batygin és Michael Brown, a Kaliforniai Műszaki Egyetem munkatársai bejelentették, hogy egy eddig ismeretlen, kilencedik bolygó bujkálhat a Naprendszer peremén.

A szakértők elméletüket az úgynevezett Kuiper-övben keringő objektumok egyedi mozgásával támasztották alá. Az érintett égitestek különös pályájára magyarázatot adhat egy egyelőre azonosítatlan, nagy tömegű bolygó gravitációja. A feltételezett égitest felfedezése azonban nem egyszerű, eddig csak közvetett bizonyítékokat találtak létezésére.

Az elmúlt években a hipotézis hívei egyre több adattal álltak elő, hogy igazolják a bolygó jelenlétét, míg más szakértők épp cáfolni igyekeztek az elméletet. Batygin és Brown a közelmúltban egy új módszert dolgozott ki a Kuiper-övet elemző mérések felülvizsgálatára – számol be a ScienceAlert.

A kutatók az új technikával ellenőrizni tudták, hogy mekkora a valószínűsége annak, hogy a helyi égitestek maguktól írnak le különös, egy irányba mutató pályát.

Az adatok alapján 99,8 százalék az esélye annak, hogy valamilyen külső tényező hatására mozdultak el a helyi objektumok.

Bár az új tanulmány nem állítja, hogy ez a bizonyos tényező épp a feltételezett kilencedik bolygó lenne, de nem is zárja ki annak létezését.

Korábban a csillagászok úgy gondolták, hogy az égitest egy Földnél négyszer nagyobb és tízszer nehezebb bolygó, amely a Plutónál 70-szer távolabb helyezkedik el. A friss adatok alapján azonban az objektum fele ekkora lehet, és jóval közelebb, 400-800 csillagászati egységre keringhet (a Pluto ezzel szemben 30-50 csillagászati egységre fekszik).

Sajnos a technológia egyelőre nem teszi lehetővé, hogy közvetlenül is megfigyeljék a hipotetikus bolygót, de a szakértők bíznak benne, hogy a következő évtizedben megpillanthatják.

(24.hu)