Rájöttek a tudósok, hogyan lehet kiirtani a halálos vírusokat terjesztő szúnyogokat Tech-Tudomány

A szúnyogok szaporodását gátló módszert fejlesztettek ki kínai tudósok, amely később megoldást jelenthet a betegségek terjedésének problémájára is.

Kínai tudósok a szúnyogok szaporodását gátló új módszert fejlesztettek ki – számolt be róla a Science and Technology Daily című kínai tudományos lap. A dél-kínai Kantonban található Szun Jat-szen Egyetem kutatói a dengue-láz és a Zika-vírus terjedéséért is felelős ázsiai tigrisszúnyog – Aedes albopictus – fajon végeztek négy éven át tartó tanulmányt.

A hím egyedeket mikroinjektálás és sugárkezelés útján sterilizálták, majd szabadon engedték, hogy párosodhassanak a nőstényekkel. A hímeket ráadásul a Wolbachia baktérium egy törzsével fertőzték meg, így a párosodás hatására a nőstények is sterillé váltak.

A módszer nyílt terepen történő tesztelése alatt a szúnyogpopuláció nagy mértékű visszaesését figyelték meg, a vadon élő egyedek száma évi 83-94%-kal csökkent. Hszi Csi-jong, a kutatás vezetője elmondta: a sikeres próba azt bizonyította, hogy a módszer bevethető egy, a szúnyogok által terjesztett betegségektől mentes, védett övezet kialakítására. A tanulmányt a Nature című lapban publikálták.

Az utóbbi időben Magyarországon is felbukkanó ázsiai tigrisszúnyog több tucatnyi betegséget terjeszthet. A kutatók szerint a faj kizárólag a nyári időszakban található meg Magyarországon, a hideg teleket nem éli túl. Ebből arra következtetnek, hogy állománya mindig újra betelepül, ahhoz viszont, hogy komolyabb kórokozókat is terjeszteni tudjon, stabil populációra lenne szüksége.

(Femina.hu)