Kékké változott egy nő vére a túl sok fájdalomcsillapítótól

Kékké változott egy nő vére a túl sok fájdalomcsillapítótól Tudomány

Súlyos fogfájás kínzott egy amerikai nőt, aki ezért benzokain tartalmú fájdalomcsillapítót vett be. Nem kellett volna, a bőre és a vére is kékké vált tőle.

A vér látványától a többség általában rosszul lesz, ám az, ami egy amerikai nővel történt, inkább meghökkentette az orvosokat: a páciensüknek ugyanis nem vörös, hanem kék volt a vére. A vér azért színeződött el, mert a nő túl sok fájdalomcsillapítót vett be.

A Rhode Islanden élő nő maga ment be a providence-i kórház sürgősségi osztályára, miután nagyon rosszul érezte magát: légszomja volt, rendkívüli gyengeség gyötörte, és szinte mindegyik körme bekékült. Az eset a patinás orvosi szaklapba, a New England Journal of Medicine-be is bekerült, miután más panaszokra is fény derült.

Az orvosok alaposan megvizsgálták a nőt, és meglepve tapasztalták, hogy a vére sötétkékké változott. A jelenség oka egy benzokain tartalmú készítmény volt, amelyből nagy mennyiségben vett be a nő, mert pokoli fogfájás kínozta (a szert általában helyi érzéstelenítéshez használják, és több, recept nélkül kapható, elsősorban Amerikában forgalmazott készítményben is megtalálható). Csakhogy a pirulák ennél súlyosabb dolgot okoztak, a nő vérének oxigéntartalma a normális 97-100 százalékról 88-ra csökkent – írta a CNN.

A diagnózis során az orvosok arra is fényt derítettek, hogy a beteg szerzett methemoglobinemiában szenvedett. Ez azzal jár, hogy a vér által szállított oxigén mennyisége erősen lecsökken. A Medicalonline.hu azt írja, a súlyos esetek kezelését haladéktalanul meg kell kezdeni, mert ha a beteget nem, vagy csak késve kezelik, a methemoglobinémia visszafordíthatatlanul károsíthatja az agyat és más szerveket, sőt halált is okozhat.

Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerhatóság (FDA) már 2006-ban arra figyelmeztett, hogy a benzokain szélsőséges esetben mit okozhat. Az FDA hangsúlyozta azt is, hogy kétévesnél fiatalabb gyermekek számára nem szabad belőle adni.

A most elkékült páciens két adag metilénkéktől meggyógyult, de ezt alighanem csak a szerencséjének és időben érkezett segítségnek köszönheti. A metilénkék egy oldatos injekció, mely tiazin festéket tartalmaz. A készítmény terápiás adagokban a vörösvérsejtekben egyes gyógyszerek és vegyszerek nem kívánatos hatására keletkező methemoglobint normál hemoglobinná alakítja vissza.

(HVG)

Névtelen hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.