Hatalmas aszteroidára bukkant egy amatőr csillagász

Hatalmas aszteroidára bukkant egy amatőr csillagász Tech-Tudomány

2020. szeptember 10-én nagyjából 40 millió kilométerre haladt el a Föld mellett egy hatalmas, mintegy 1 kilométer széles aszteroida, a 2020 QU6. Az objektumot nem sokkal korábban észlelte egy amatőr csillagász – számol be a nonprofit The Planetary Society.

Leonardo Amaral a brazíliai Campo dos Amarais-i csillagvizsgálóból figyelte meg az aszteroidát. Az amatőr kutató 2019-ben kapott 8500 dolláros támogatást a The Planetary Societytől, hogy fejlessze távcsövét, úgy tűnik, az összeg máris megtérült. Amaral a szervezet földközeli objektumok felfedezésével, megfigyelésével és jellemzésével foglalkozó projektben vesz részt.

Bár a 2020 QU6 nem jelentett fenyegetést bolygónkra, a hasonló aszteroidák észlelése és monitorozása rendkívül fontos feladat. Bruce Betts, a The Planetary Society vezető kutatója szerint a médiában egyre többször találkozni olyan hírekkel, melyek alapján objektumok haladnak el a Föld közelében. Ennek oka az, hogy egyre több ilyen aszteroidát ismer a tudomány.

A szakértők úgy tartják, hogy a legalább 1 kilométer széles földkörüli objektumok 90 százalékát már felfedezték, a kisebb aszteroidákat azonban rendkívül nehéz észrevenni. 2013-ban például az oroszországi Cseljabinszk felett robbant fel egy objektum, súlyos anyagi károkat okozva, és több mint ezer embert sebesítve meg. Az új felfedezés azt igazolja, hogy hiába találták már meg a nagy aszteroidák többségét, még mindig képesek meglepetést okozni.

(natgeo)