Felhívás!

Az érelmeszesedés okát azonosították brit kutatók

Az érelmeszesedés okát azonosították brit kutatók Tudomány

Brit kutatók azonosították az érelmeszesedés mögött álló folyamatot, és állatkísérletekben kimutatták, hogy az akne kezelésére általában használt gyógyszer hatékony gyógymód lehet a betegségre.

A Cambridge-i Egyetem és a Londoni King’s College tudósai vezette kutatócsoport felfedezte, hogy az a molekula felelős az érfalak rugalmatlanságát okozó érelmeszesedésért, amelyről korábban úgy vélték, hogy csak a sejteken belül létezik a DNS kijavítása céljából.

Az érelmeszesedés szív- és érrendszeri betegségeket, magas vérnyomást, stroke-ot és demenciát okozhat. Jelenleg nincs hatékony gyógymódja a betegségnek, amelyet a kalcium lerakódása miatt megkeményedő plakkok okoznak, rugalmatlanná téve az artériákat, akadályozva a szervezet vérellátást.

A Brit Szívalapítvány által támogatott kutatásban a tudósok azt találták, hogy a poli(ADP-ribóz) vagy PAR, amely a DNS kijavításában játszik szerepet, vezérli a csontszerű kalciumlerakódást az érfalakban.

Krónikus vesebetegségben szenvedő patkányokban a kutatók azt találták, hogy az akne kezelésére használt antibiotikum, a monociklin gyógymódot jelent az érelmeszesedésre, megakadályozza a kalciumfelhalmozódást az érrendszerben.

A több mint egy évtizedes alapkutatás eredményeként született tanulmányukat a kutatók a Cell Reports tudományos folyóiratban tették közzé.

Az érelmeszesedés mindenkinél előfordul, ahogyan a szervezet öregszik, a dialízisen lévő betegek esetében felgyorsul, esetükben még a gyerekek is szenvedhetnek tőle. Eddig nem tudtuk, mi irányítja ezt a folyamatot, és hogy azt hogyan kell kezelni – idézte a Cambridge-i Egyetem közleménye Melinda Duer professzort, a tanulmány egyik vezető szerzőjét.

Ez a megkeményedés vagy biomineralizáció létfontosságú a csontok képződésében, de az artériákban felhalmozódva számos érrendszeri és más betegséget okoz. Meg akartuk tudni, mi okozza ezt, és miért koncentrálódik a folyamat a kollagén és az elasztin körül, amely az érfal nagy részét alkotja.

Évekig azt gondoltuk, hogy az érelmeszesedés a DNS-károsodással áll kapcsolatban, és a DNS-károsodás az az út, amelyet számos tényező, mint a dohányzás, a vérzsírok bekapcsolnak – magyarázta Cathy Shanahan professzor, a tanulmány társszerzője.

NMR spektroszkópiával a kutatók kimutatták, hogy amikor a sejteket stressz éri és elhalnak, PAR-t bocsátanak ki, mely szorosan kapcsolódik a kalciumionokhoz. Aktiválódva a PAR elkezd nagyobb kalciumcseppeket kibocsátani, amelyek az érfalak rugalmasságát biztosító alkotóelemekhez kötődnek, rendezett kristályokat formálnak, és megkeményednek, rugalmatlanná teszik az ereket.

Soha nem gondoltuk volna, hogy ezt a PAR okozza. Ez egy véletlen felfedezés volt, de tovább tanulmányoztuk, és elvezetett egy lehetséges terápiához – mondta Duer.

A kutatók azt remélik, hogy egy másfél éven belül elkezdhetik betegeken a klinikai próbákat.

Az email címet nem tesszük közzé.