Hirmondo
Hirdetés
Hirdetés

Meddig halljuk a Sugást?

Meddig halljuk a Sugást? Kovászna megye

Vágják a sugási erdőt – riadóztatnak a közösségi oldalakon a minden bizonnyal jó szándékú, erdőféltő emberek. S mert mi is ebbe a kategóriába soroljuk magunkat, az illetékeshez fordultunk kérdéseinkkel, Csákány László, a Szemerja-Görgő Közbirtokosság elnöke pedig készségesen válaszolt.

Hogy nem tiltott vágásról van szó – a sanda gyanú könnyen felhorgad az emberben –, az már onnan is látszik, hogy szem előtt, közvetlenül a fürdőkomplexum fölötti területen dolgoznak, illetve dolgoztak, mert ottjártunkkor már csak a halomba rakott ágak árulkodtak a kitermelésről.

De miért rondítják el a környéket, amely turisztikai vonzerejének gerincét veszti el, ha kopasz hegyoldalakat láttat az odatévedővel? – kérdeztük.

– Nem tudjuk nem vágni az erdőt – mondta Csákány László. – Az üzemterv kötelez a kitermelésre, mert az erdő elérte a vágásérett kort. Egy 120–140 éves bükkösről van szó, amelyet először csak megritkítottunk, hogy alatta a természetes felújulásból eredő kis csemeték megnőhessenek. Ez megtörtént, s most a megmaradt idős fákat ki lehet termelni. Ezt írja elő az üzemterv, s bár én sem szívesen vágom a fát, a törvény kötelez. A procedúra szerint az üzemtervet egy független cég készíti el, és csak azután érvényes, hogy azt ellenőrzi a környezetvédelmi hivatal, az erdészeti felügyelőség és a szakminisztérium. Profitot gyakorlatilag így sem érünk el, hiszen a kitermelt, eladott fából származó hasznot elemésztik a karbantartási, ültetési költségek és a számos adó.

Hirdetés
Hirdetés

Ellenvetésünkre, mely szerint láthattuk a város szélén, Pacén történt vágásokkor, hogy az üzemtervtől mégis csak el lehet térni, hiszen a tiltakozások hatására a Pacén is leállította a kitermelést a város, a következő választ kaptuk:

– Ez egy közbirtokosság esetében azért nem működik, mert a tanács nem az erdőgazdálkodásból eredő haszonból él, míg a közbirtokosság igen. Romániában a törvénykezés az erdőt illetően csak a fahasznot ismeri el, holott 100 évvel ezelőtt már Bedő Albert főerdész, azóta pedig más országok is, elismerte, hogy az erdő a faanyagon kívül társadalmi hasznú, mert oxigént ad, a biodiverzitást fenntartja, sokszor védelmi szerepe is van. De a legnagyobb baj a társadalom mentalitásával van, mert amikor az én 100–200 négyzetméteres házam kandallójában ég a fa, akkor nem fáj, az teljesen normális, és emiatt a hatalmas igény, emiatt a társadalmi szemlélet – és a kormányzati rövidlátás miatt is – ismeri a törvény betűje csak a fahasznot mint az erdőből származó értéket. Ezért nem találunk a környéken ennél idősebb erdőket, és a fiatalabbak valószínűleg ezt a kort sem érik meg, mert a törvényhozók állandó törekvése, hogy a vágásérettség korát csökkentsék 100, esetleg 80 évre.

Nem tudunk tehát megnyugtató választ adni olvasóinknak, a turistáknak sem, sőt, hamarosan pár parcellával odébb is tarvágásra van ítélve az erdő. S ha él is alatta a másfél-kétméteres újulat, az nem ugyanazt a levegőt, látványt, elégtételt szolgáltatja, mint a százéves erdő. A kimutatásokban viszont legalább így nem csökken az erdős felület, a statisztikák nem olyan ijesztőek.

Hirdetés
Hirdetés
Névtelen hozzászólás

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások
  • User
    Dátum: 2019. január 9., 6:09
    ÉRTÉKELÉS: 5

    Tudta e Csákánz ur hogy mikor megy az ember fel sugás felé ojan az erdo mintha a parkba sétálna. mahonap nem erdönek kell nevezni hanem városi parknak…..

  • User
    Dátum: 2019. január 9., 8:01
    ÉRTÉKELÉS: 20

    Pttuuu… Ez aztan tud hazudni! Uzemterv… igy kell lennie… nincs veszely,az erdo ujrano. Es meg mit mondd.hogy nincs haszon belole,mert a kitermelt hasznot elemesztik a karbantartasi koltsegek.Hat akkor mi a feszkes fenenek vagjatok ki,ha nincs benne haszon?!

  • User
    Dátum: 2019. január 9., 11:09
    ÉRTÉKELÉS: 6

    Én értem, hogy vágni is kell. Fűteni sok helyen nem lehet fa nélkül. Bútor, kerítés, házépítéshez is kell a fa. Még az üzemterv is érthető. De egy dolog nem tiszta:
    „Profitot gyakorlatilag így sem érünk el, hiszen a kitermelt, eladott fából származó hasznot elemésztik a karbantartási, ültetési költségek és a számos adó.”

    míg később
    ” Ez egy közbirtokosság esetében azért nem működik, mert a tanács nem az erdőgazdálkodásból eredő haszonból él, míg a közbirtokosság igen. ”

    Akkor van haszon, vagy nincs?
    Nem a legális vágásokkal van a baj, lehet itt minden rendben folyik. A probléma az illegálisakkal van, illetve ideális esetben jó lenne annyit kitermelni, amit helyben dolgoznak fel, égetnek el.

  • User
    Dátum: 2019. január 9., 20:44
    ÉRTÉKELÉS: 9

    A közbirtokosságok csak a népet nyúzzák! Az embernek kiszúrják a szemét 50-100 lejjel mert hát ennyi a haszon, a többi a Decathlonba ruhára, láncfűrészre, pezsgőre, pártkotizációra,menő terepjárókra megy el! A hülyék még preferenciális számokat is adtak nekük, h mi is irigykedjünk amikor itt-ott kolbászolnak! Az üzemterv ok, kitermelés kell, de ne tarvágásra! Amikor a Taf 1et tér a fiatal növés között az, h néz ki?!

  • User
    Dátum: 2019. január 9., 21:24
    ÉRTÉKELÉS: 3

    Ha ez így van akkor csak ritkítani kellene nem lecsupaszítani teljesen!! Azt sem gondolták át,hogy az egy vulkanikus terület,és egy csapadékos időszakban veszélybe kerülhet Sugás összes épülete?

  • User
    Dátum: 2019. január 10., 9:39
    ÉRTÉKELÉS: -8

    Bocsánatot kérek a hozzászólásért!
    Amióta úgy figyelem a környezetemben élők világát és meg is értem azt, látom, hogy mindenkinek van még amit tanulni!
    Elég súlyos vád valakire azt mondani, hogy hazudik, bár csak annyi van, hogy az ő igazsága nem egyezik a más igazságával! Na, de ezért van szakirodalom, hogy általa közelebb lehessen hozni, minimum két ember igazságát, elérve az egyezséget!!
    Én még mindig azt látom a legjobb megoldásnak, hogy erdőt kell venni, be kell jegyeztetni mint specifikus fauna és flora védelmi terület és akkor lehet csodálkozni, sétálni és szívni a benne (belélegezhető, a környezetétől teljesen elszigeteltnek gondolt) tisztának tűnő levegőt!
    Na, de van egy bökkenő! Ehhez már közösségre van szükség!
    A közösségek a kölcsönös célok, tervek, irányelvek, tudás (stb.) elvén működnek, nem pedig az egyéni hőbörgésekén!
    Egy biztos, az erdész nem abból él amit a törvény és a hatalmi rendszer neki megenged és juttat, hanem abból amit az általa, a segítségével kialakított társadalom juttat neki!
    De így van ez a gyógyszerészekkel, az orvosokkal, a politikusokkal, a papokkal, stb. Mindenkinél aki a Rendszert szolgálja!
    Nincs ebben semmi különös, hisz EZ VAN!
    Azt is sikerült megtapasztaljam és megtanuljam, hogy Isten mindenkinek biztosítja a tanuláshoz való lehetőségeket, mindenkiben elvégzi a rászabott munkát és ezt az egyén lelkiismeretén keresztül teszi (aki ezt nem hiszi, nem fogadja el, az majd csak annyit lát, hogy csak úgy a semmiből megbetegszik és ha nem sikerül megváltoznia és megváltoztatnia a világról kialakított nézőpontját, akkor időelőtt el is megy!).
    Mindig, minden a legnagyobb rendben van, ha azt te is úgy látod (ez meg, csakis rajtad áll)!!!
    Áldott, szép napot Mindenkinek!

  • User
    Dátum: 2019. január 10., 12:13
    ÉRTÉKELÉS: 13

    Na,ez aztan nem kontorfalazik.Tisztan leirja,hogy O (az erdesz),nincs mit tegyen ez ellen (lagalabb ebben nem hazudik!),hiszen O a RENDSZERT szolgalja,ha tetszik ez valakinek,ha nem.De hadd lassuk csak,mit is mondd tovabb:”erdot kell venni,be kell jegyeztetni mint specifikus fauna… es akkor lehet szivni benne a tisztanak hitt levegot…” stb.Tehat szerinte ,ennek a Fold nevu bolygonak a levegoje mar amugy sem tiszta,akkor hat miert ne vagnak ki, a meg labukon allo erdoket is.Ugye igy gondolod?! Es teszi mindezt,miutan pokhendi modon elismeri,hogy O nem tesz ezzel egyebet,csak a RENDSZERT szolgalja(ezt ertsetek ugy,hogy a szabadkomuvesseg altal iranyitott Ujvilagrend Rendszeret!) Tovabb:”De igy van ez a gyogyszereszekkel,az orvosokkal,a politikusokkal,a papokkal stb.Mindenkinel aki a RENDSZERT szolgalja!”Tehat azzal vedekezik,hogy sem az orvosok,sem a politikusok,de meg a papok sem kulombek nala,hiszen ezek is eladtak magukat a RENDSZER-nek (ertsd ,a Satan hatalmanak!)Tovabb azt irja,hogy”… Isten mindenkinek biztositja a tanulashoz valo lehetosegeket”.Elobb elismeri,hogy egy Satani RENDSZER-t szolgal,ahol nincs mit tennie,vakon kell teljesitenie a parancsokat,aztan jon Istennel,hogy megtevessze az olvasoit.Jo kis Satani strategia! A tudast es a tanulast nem Isten ruhazta ra az emberekre.Isten szabad akaratot adott,minden egyes embernek,hogy sajatmaga dontse el,mit is fog majd kezdeni eletevel. A tudast es a tanulast,pontosan a masik oldal kotelezi. A Codex Gigas, ami A Satan Bibliaja, tisztan leirja,hogy Satan megveti az egyszeru embereket es a keresztenyeket,mert butanak es folvilagosulatlannak tartja oket,ezert hiveitol megkoveteli,hogy minel tobbet tanuljanak,hogy folvilagosultakka valjanak.Ime,ugyanez a vilagunkat iranyito szabadkomuvesseg elve is! De van itt meg valami zarojelben,ami meg fenyegetesnek is elmenne,ha nem lennek elnezo.Azt mondja: „, „aki ezt nem hiszi,nem fogadja el (marmint a Satani RENDSZER-t)az majd csak annyit lat,hogy csak ugy a semmibol megbetegszik es ha nem sikerul megvaltoznia es megvaltoztatnia a vilagrol kialakitott nezopontjat,akkor ido elott el is megy” (ami magyaran annyit jelent,hogy meghal,eltunik ebbol a vilagbol vagy eltuntetik). Nahat,most mar profeta is vagy nem csak a „RENDSZER”hu szolgaja?!

  • User
    Dátum: 2019. január 10., 13:57
    ÉRTÉKELÉS: 13

    Ja es meg valami.Baratom,olyan nincs,hogy ez igy van es igy kell elfogadni,mert ilyen a RENDSZER.Mindeg van valasztasi lehetosege egy embernek.Jezus Krisztus urunk is valaszthatta volna azt,hogy megtagadja,hogy O Isten fia,akkor megszabadult volna a keresztre feszitestol,de o inkabb a keresztet valasztotta !!!